بررسی نوستالژی در اشعار گلچین گیلانی، سیمین بهبهانی، هوشنگ ابتهاج و شفیعی کدکنی
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه قم - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
- نویسنده مهوش مرزبان
- استاد راهنما محمدرضا موحدی محمود مهرآوران
- سال انتشار 1392
چکیده
انسان از زمانی که دارای گذشته می شود، حسرت از دست دادن آن گذشته و موارد پیش آمده در آن و یا داشته ها و نداشته هایش در گذشته را چشیده است و این حسرت یا خودآگاه بوده و یا نا خودآگاه یا در ذهن جمعی و یا در ذهن فردی بوده است. معمولا انسان ها هیچ گاه از شرایط و اوضاع زمان حال رضایت نداشته اند و عموم افراد دلتنگی و صورت های مختلف آن را به نوعی تجربه کرده اند. حسرت گذشته و دلتنگی برای همه ی آنچه از دست رفته – که یکی از حوزه های معنایی پدیده ی نوستالژی- هماره ذهن بشر را درگیر خود کرده است. اوضاع و احوال سیاسی ، اجتماعی و کلا وضع زندگی انسان ها در ایجاد حس نوستالژی موثر است. تقریبا تمام شاعران و هنرمندان در آثار خود به نحوی غم غربت و دلتنگی های حاصل از آن را با ابزار و تصویر های شعری گوناگون بیان کرده اند. تجلی این حس، شاعر را در خود فرو برده، دچار حس نوستالژی می نماید. در این پایان نامه بر آن شدیم تا فرآیند نوستالژی را در گوشه ای از شعر معاصر بررسی نماییم و از شاعران معاصر گلچین گیلانی، سیمین بهبهانی، هوشنگ ابتهاج و شفیعی کدکنی را برگزیدیم. نتیجه ی بررسی مجموعه آثار هر کدام از شاعران بدین صورت دریافت شد: نوستالژی در شعر گلچین بیشتر یادکرد وطن و احساسات عمیق او به سرزمینش گیلان است. خاطرات خوش او از گیلان و وطنش همیشه با او در غربت همراه بوده است. نوستالژی زادگاه و ایام کودکی و جوانی گلچین، احساسات شدید او را به سرزمینش نشان می دهد و حسرت برگشت به وطن و دوران خوب گذشته دغدغه ی بزرگ او بوده است. نوستالژی در سیمین بهبهانی که مولفه های زیادی را در بر می گیرد، بیشتر به یاد عشق و معشوق و روزهای خوب عاشقی است. پس از آن دوران کودکی و خاطرات آن مورد حسرت سیمین است و در مورد حسرت جوانی و از دست دادن آن نیز اشعار قابل توجهی دارد. ابتهاج هم بیشترین یادکردهایش به حسرت عشق گذشته و وصال یار و بی وفایی او تعلق دارد که در تمامی این اشعار ابتهاج با زبانی نغز، شیوا، دلنشین و حافظ گونه از بار و بی وفایی او شکوه می کند و حسرت وصال را در دل دارد. شفیعی بیشتر به نوستالژی گذشته گرای جمعی و دوری از وطن توجه دارد و بعد حسرت روزهای عاشقی توام با عشق و جنون را در سر دارد. در مقام مقایسه باید گفت بالاترین بسامد مضمون مورد نظر در اشعار هوشنگ ابتهاج مشاهده گردید. در این اشعار چهارده مولفه از مولفه های نوستالژی مشاهده شد که بیشترین آن در حسرت عشق گذشته و وصال یار بوده است و پس از آن حسرت جمع یاران قدیم و مرگ آنها. شعرهای کلاسیک و نوین او با مضمون نوستالژی تقریبا برابر بوده اند.
منابع مشابه
نماد در شعر معاصر( مهدی اخوان ثالث، محمد رضا شفیعی کدکنی، امیر هوشنگ ابتهاج، سیمین بهبهانی )
نماد برجستهترین و پر رمز و راز ترین تصویر شعری است. نماد بیانگر کلیات و مفاهیم بزرگ به وسیله ی موضوعات جزئی است، اما این موضوعات و تصاویر جزئی چنان زنده و جاندارند که ذهن را تسخیر می کنند .مقتضیّات زمانه، تعهد هنری و بیان غیر مستقیم، سبب شد شاعران معاصر به نماد روی آورند. افزون بر این دیدگاه می توان به عوامل دیگری چون؛ آشنایی شاعران با جریان های شعری غرب و مکتب سمبولیسم، تغیر دیدگاه و نگرش شاعرا...
15 صفحه اولنقد و تحلیل تصویرگری از منظر رمانتیسم در غزلیات هوشنگ ابتهاج و محمدرضا شفیعی کدکنی
تصاویر شعری از عناصر اصلی شعر و از معیارهای مهم نقد ادبی نزد متقدمین است. صور خیال که از تلفیق اشیا، کلمات و احساسات در هنگام خلق یک اثر هنری ایجاد میشود، بر جذابیت شعر افزوده، آن را نزد مخاطب و شنونده زیباتر و دلانگیزتر میسازد. تسلط شاعران بر تصویرگری هنری برخاسته از ذوق و قریحه خاص و از وجوه امتیاز و برتری آنان بر یکدیگر است. در این پژوهش، تصویرگری هنری در شعر ابتهاج و شفیعی ک...
متن کاملنوستالژی در اشعار محمّدرضا شفیعی کدکنی(م.سرشک)
در این پایان نامه پس از مطالعه و بررسی مکرّر تمام آثار منظوم انتشار یافته ی شفیعی کدکنی نتایج بسیاری حاصل شد که در نخستین گام با اندیشه ی وی نسبت به کودک مأنوس شدیم. پشت زمینه ی اندیشه ی شفیعی کدکنی نسبت به کودک، پافشاری بر آموزش فرهنگی کودکان برای رشد و تعالی جامعه است. در بیش تر دل نوشته ها نیز که از کودکی سخن رانده و گاهی هم باحسرت به آن دوران نگریسته، در عین معصوم دانستن کودک، به تربیت و پرو...
15 صفحه اولبررسی انواع هنجارگریزی در اشعار سیمین بهبهانی
یکی از مفاهیم مکتب صورتگرایی در بررسی متون ادبی، عنصر برجستهسازی است که با عناوینی چون هنجارگریزی و هنجارآفرینی (قاعدهافزایی) بحث میشود. هنجارگریزی یکی از مؤثرترین روشهای برجستهسازی زبان ادبی و آشناییزدایی در شعر فارسی به شمار میرود. بدیهی است عدول از قواعد زبان معیار یا افزودن قواعدی بر آن، روشی بودهاست که بیشتر شاعران معاصر ازجمله سیمین بهبهانی برای آفرینش شعر، و ایجاد تمایز سبکی در ...
متن کاملبررسی فرآیند نوستالژی در اشعار طاهره صفارزاده و سیمین بهبهانی
ادبیات معاصر ایران، جلوه¬گاه ابداعات و تحولاتی ژرف در حوزه¬های لفظ و معنا است. این تحولات گاه در توانمندی اندیشه¬ورزان ریشه دارد و گاه در اقتباس مستقیم و غیر مستقیم از ادبیات جهان و طاهره صفارزاده و سیمین بهبهانی ، نماینده آن دسته از شاعرانی هستند که با فاصله گرفتن از نگرش سنتی، رویکرد دیگری را در پیش گرفته¬اند و در این مسیر نیم¬نگاهی هم به ادبیات اروپایی داشته¬انددر این جستار، جلوه های نوستالژ...
15 صفحه اولبررسی تطبیقی بوطیقا در اشعار شفیعی کدکنی و آدونیس
اسطوره یکی از عناصر ادبی پرکاربرد در ادب معاصر عربی است که کمتر دیوان معاصری را میتوان یافت که در آن از اسطوره در قالب ساختارهای اسطورهای یا شخصیتها و نمادها و نقابها استفاده نشده باشد. بهیقین میتوان گفت تحلیل شعر ادبی معاصر عربی بهخصوص اشعار و سرودههای دهههای چهل تا هشتاد بدون شناخت از اسطوره ممکن نیست. علت رواج اسطوره در شعر عربی از یکسو به سانسور حاکم بر جامعه عربی بازمیگردد و از ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه قم - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023